ADVERTISEMENT

Παγκόσμια Ημέρα Καφέ: Όλοι οι τρόποι για να τη γιορτάσεις όπως της αξίζει

Μυστικό μακροζωίας ο ελληνικός καφές

Σύμφωνα με νέα ελληνική έρευνα στην Ικαρία

Από το NEWSROOM

Ενημερώθηκε
3' χρόνος ανάγνωσης
Μυστικό μακροζωίας ο ελληνικός καφές
ADVERTISEMENT
ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΘΕΜΑΤΑ

Η μακροζωία έχει διάφορα μυστικά και ένα από αυτά φαίνεται πως είναι τόσο απλό, όσο ο ελληνικός καφές. Μια νέα έρευνα Ελλήνων επιστημόνων, που εστιάστηκε ιδιαίτερα στα καρδιοαγγειακά μυστικά της μακροζωίας των κατοίκων της Ικαρίας, οι οποίοι φημίζονται διεθνώς για το μεγάλο προσδόκιμο ζωής τους (από τα μεγαλύτερα σε όλο τον κόσμο), κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα φλιτζάνι βραστού ελληνικού καφέ κάθε πρωί παίζει καθοριστικό ρόλο στην καλή υγεία των ηλικιωμένων του νησιού.

ADVERTISEMENT

Οι ερευνητές από την Πρώτη Καρδιολογική Κλινική του Ιπποκράτειου Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου και του Εργαστηρίου Βιολογικής Χημείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, με επικεφαλής τον Διευθυντή της Κλινικής, Χριστόδουλο Στεφανάδη, και τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, του επίκουρου καθηγητή Γεράσιμου Σιάσου, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό "Vascular Medicine".

Μόνο το 0,1% των Ευρωπαίων ζουν πάνω από τα 90, όμως στην Ικαρία το ποσοστό είναι περίπου 1%, ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως. Μάλιστα, οι Ικαριώτες φημίζονται ότι δεν ζουν μόνο πολλά χρόνια, αλλά και με καλή υγεία.

Οι Έλληνες επιστήμονες εστίασαν την προσοχή τους στην επίπτωση που έχει η τακτική κατανάλωση του καφέ στην υγεία του ενδοθηλίου, του ζωτικού στρώματος των κυττάρων στην εσωτερική επιφάνεια των αιμοφόρων αγγείων. Το ενδοθήλιο επηρεάζεται αρνητικά από τη γήρανση και άλλους παράγοντες, όπως το κάπνισμα.

ADVERTISEMENT

Οι ερευνητές έδωσαν έμφαση στον καφέ, επειδή άλλες πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι ακόμα και η μέτρια κατανάλωσή του μπορεί να μειώσει ελαφρά τον κίνδυνο παθήσεων της στεφανιαίας αρτηρίας, ενώ μπορεί και να λειτουργεί προστατευτικά για το ενδοθήλιο.

Η μελέτη αφορούσε ένα δείγμα 71 ανδρών και 71 γυναικών σε σύνολο 673 μονίμων κατοίκων της Ικαρίας ηλικίας άνω των 65 ετών. Οι ερευνητές κατέγραψαν την υγεία αυτών των 142 κατοίκων και τη συσχέτισαν με τις διατροφικές και άλλες συνήθειές τους, μεταξύ των οποίων η κατανάλωση καφέ. Η μεγάλη πλειονότητα (87%) έπινε καθημερινά τον παραδοσιακό βραστό ελληνικό καφέ.

Οι αναλύσεις έδειξαν ότι όσοι έπιναν τακτικά ελληνικό καφέ είχαν καλύτερη λειτουργία του ενδοθηλίου σε σχέση με όσους έπιναν άλλα είδη καφέ. Ακόμα και στους ηλικιωμένους που είχαν υψηλή αρτηριακή πίεση, η κατανάλωση βραστού ελληνικού καφέ σχετιζόταν με καλύτερη κατάσταση του ενδοθηλίου των αρτηριών.

ADVERTISEMENT

«Ο βραστός ελληνικός καφές, που είναι πλούσιος σε πολυφαινόλες και αντιοξειδωτικά και ο οποίος περιέχει μόνο μια μέτρια ποσότητα καφεΐνης, φαίνεται να παρέχει περισσότερα οφέλη σε σχέση με άλλα είδη καφέ», σύμφωνα με τον Γεράσιμο Σιάσο.

Η νέα έρευνα έρχεται να προσθέσει μια ακόμα ψηφίδα στο παζλ διατροφής - υγείας καρδιάς, αν και, σύμφωνα με τους Έλληνες ερευνητές, χρειάζονται και άλλες μελέτες για να διευκρινιστούν οι ακριβείς μηχανισμοί μέσω των οποίων ο ελληνικός καφές ασκεί την προστατευτική δράση του για την καρδιαγγειακή υγεία.

Ο καφές επίσης απομακρύνει τα εγκεφαλικά και τα τροχαία.

ADVERTISEMENT

Δύο ακόμα νέες διεθνείς έρευνες αναδεικνύουν την αξία του καφέ (αν και όχι κατΆ ανάγκη του ελληνικού). Η πρώτη, που έγινε από Ιάπωνες ερευνητές και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Stroke" του Αμερικανικού Καρδιολογικού Συλλόγου, βρήκε ότι ο καφές και το πράσινο τσάι μειώνουν τον κίνδυνο για εγκεφαλικό. Η έρευνα -η μεγαλύτερη έως τώρα για το θέμα- έγινε σε πάνω από 83.200 ανθρώπους ηλικίας 45 έως 74 ετών, τους οποίους παρακολούθησε επί 13 χρόνια.

Όσο περισσότερο καφέ και πράσινο τσάι έπιναν οι συμμετέχοντες, τόσο μειωνόταν ο κίνδυνος εγκεφαλικού. Όσοι έπιναν τουλάχιστον ένα φλιτζάνι καφέ την ημέρα είχαν περίπου 20% μικρότερο κίνδυνο για εγκεφαλικό σε σχέση με όσους σπάνια έπιναν καφέ. Όσοι έπιναν δύο έως τρία φλιτζάνια πράσινο τσάι την ημέρα είχαν 14% μικρότερο κίνδυνο για εγκεφαλικό, ενώ όσοι έπιναν τουλάχιστον τέσσερα φλιτζάνια, είχαν 20% χαμηλότερο κίνδυνο.

Η δεύτερη έρευνα, από Αυστραλούς ερευνητές, που δημοσιεύτηκε στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό BMJ, δείχνει ότι ο καφές παρέχει σημαντική προστασία στους οδηγούς φορτηγών, κρατώντας τους ξύπνιους στα μακρινά ταξίδια. Ο καφές βρέθηκε να μειώνει κατά 63% τον κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος για όσους οδηγούν επαγγελματικά οχήματα άνω των 12 τόνων.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ελάχιστοι το ξέρουν: Το εξωτικό νησί 1,5 ώρα από την Αθήνα όπου κάνεις μπάνιο παρέα με ελάφια και παγώνια

Ελάχιστοι το ξέρουν: Το εξωτικό νησί 1,5 ώρα από την Αθήνα όπου κάνεις μπάνιο παρέα με ελάφια και παγώνια

Eat + Drink Σήμερα

Αυτό το μικρό νησί κοντά στην Αθήνα μοιάζει βγαλμένο από καρτ ποστάλ

Η διαδρομή που χαρακτηρίζεται η ομορφότερη του κόσμου – Περνά μέσα από λίμνες, παγετώνες και καταρράκτες

Η διαδρομή που χαρακτηρίζεται η ομορφότερη του κόσμου – Περνά μέσα από λίμνες, παγετώνες και καταρράκτες

Eat + Drink Σήμερα

Αυτό το τρένο διασχίζει ένα από τα πιο εντυπωσιακά τοπία της Γης

Η Alexandria Ocasio‑Cortez μοιράστηκε μια πολύ προσωπική διαδικασία – Και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για το 2028

Η Alexandria Ocasio‑Cortez μοιράστηκε μια πολύ προσωπική διαδικασία – Και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για το 2028

Eat + Drink Σήμερα

«Δεν έχω αποκλείσει το ενδεχόμενο»: Η διπλή αποκάλυψη της Alexandria Ocasio-Cortez

Τα «αθόρυβα» σημάδια που αποκαλύπτουν πολλά για τη γυναικεία υγεία

Τα «αθόρυβα» σημάδια που αποκαλύπτουν πολλά για τη γυναικεία υγεία

Eat + Drink Σήμερα

Πέντε μικρές αλλαγές που δεν πρέπει ποτέ να αγνοήσεις

Το πιο ορεινό χωριό της Ελλάδας βρίσκεται σε υψόμετρο 1.440 μέτρων

Το πιο ορεινό χωριό της Ελλάδας βρίσκεται σε υψόμετρο 1.440 μέτρων

Eat + Drink Σήμερα

Ένα χωριό που για μισό χρόνο ανήκει στους ανθρώπους και για τον άλλο μισό, στα βουνά

Πόση ώρα περνάς στο κινητό; Η ψυχολογία εξηγεί τι σημαίνει αυτό για το μυαλό σου

Πόση ώρα περνάς στο κινητό; Η ψυχολογία εξηγεί τι σημαίνει αυτό για το μυαλό σου

Eat + Drink Σήμερα

Μάθε πώς το κινητό επηρεάζει τη σκέψη σου αλλά και πώς να πάρεις πίσω τον έλεγχο!

Γιατί μας γλείφουν οι σκύλοι;

Γιατί μας γλείφουν οι σκύλοι;

Eat + Drink Σήμερα

Ο λόγος που ξέραμε και ο λόγος που δεν ξέραμε

Τα cocktails που πίναμε στα 80s & 90s

Τα cocktails που πίναμε στα 80s & 90s

Eat + Drink Σήμερα

Οι νεότεροι barmen μάλλον δεν τα γνωρίζουν καν

Η στάση που κάνει πολύ πιο πιθανό τον γυναικείο οpγασμό

Η στάση που κάνει πολύ πιο πιθανό τον γυναικείο οpγασμό

Eat + Drink Σήμερα

Μια νέα δημοσκόπηση έδειξε μια μεγάλη διαφορά

Ντομάτες και λιπώδες ήπαρ: Πόση ποσότητα την ημέρα έδειξε η έρευνα ότι μειώνει το λίπος

Ντομάτες και λιπώδες ήπαρ: Πόση ποσότητα την ημέρα έδειξε η έρευνα ότι μειώνει το λίπος

Eat + Drink Χτες

Μια τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή σε ασθενείς με MASLD αξιολόγησε την καθημερινή κατανάλωση ντομάτας και σάλτσας και κατέγραψε αξιοσημείωτη μείωση της ηπατικής στεάτωσης σε μόλις έξι εβδομάδες.

Σειρά γέννησης και παθήσεις: Ποιες ασθένειες συνδέονται με το αν γεννηθήκατε πρώτοι ή δεύτεροι

Σειρά γέννησης και παθήσεις: Ποιες ασθένειες συνδέονται με το αν γεννηθήκατε πρώτοι ή δεύτεροι

Eat + Drink Χτες

Πρωτότοκα και δευτερότοκα παιδιά εμφανίζουν διαφορετικό προφίλ κινδύνου για συγκεκριμένες ασθένειες - Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

Η πρωτεΐνη‑κλειδί που «φρενάρει» τη μνήμη και γερνά τον εγκέφαλο

Η πρωτεΐνη‑κλειδί που «φρενάρει» τη μνήμη και γερνά τον εγκέφαλο

Eat + Drink Χτες

Η FTL1 ίσως κρατά το κλειδί για έναν πιο νεανικό εγκέφαλο

ADVERTISEMENT
×
E-Daily.gr Τα νέα της ημέρας και ό,τι σου κάνει κλικ!      Γυναίκες χωρίς φίλτρο